هنگام خرید باتری ساعت باید به چه نکاتی توجه کرد؟
ساعت‌های کوارتز که با باتری کار می‌کنند دقیق‌ترین ساعت‌های دنیا هستند، ویژگی‌های شارژ خوبی دارند و به همین دلیل محبوبیت زیادی دارند. باتری ساعت باید به موقع تعویض شود، در غیر این صورت ممکن است سیستم دچار مشکل شود. بهترین گزینه خرید باتری اورجینال است اما چون یافتن این نوع باتری سخت است باید به نکاتی توجه کنید. در این مقاله هر آنچه که در هنگام خرید باتری ساعت باید بدانید را بیان خواهیم کرد.
مزایای استفاده از ساعت های باتری دار چیست؟
باتری ها چندین ساعت کار می کنند، معمولاً بیش از یک سال. همانطور که قبلا ذکر شد، ساعت های مکانیکی هنوز نمی توانند از نظر دقت با این نوع ساعت ها رقابت کنند.
نکته آخر این است که ساعت های باتری دار در مقایسه با ساعت های مکانیکی ارزان تر هستند. باتری های ساعت معمولاً خود تخلیه می شوند و به همین دلیل اگر تاریخ و ساعت روی مچ بسته نشود دقیقاً مانند قبل عمل می کنند.
علاوه بر ساعت‌های مچی، باتری‌ها در انواع دیگر ساعت‌ها، سمعک‌ها و کنترل‌های از راه دور برای بسیاری از وسایل الکتریکی از جمله اسباب‌بازی‌ها، تیغ‌ها، تلفن‌های همراه و مسواک‌های برقی استفاده می‌شوند.
چند نوع باتری وجود دارد و کدام یک برای ساعت مناسب است؟
به عنوان یک مصرف کننده، ممکن است نیازی به دانستن مشخصات دقیق باتری نداشته باشید، اما خوب است که با انواع آن آشنا شوید.
باتری سکه ای
اگر محدودیت بالایی برای ولتاژ و قدرت باتری ساعت وجود ندارد، باتری سکه ای انتخاب خوبی است. این باتری ها بسیار کوچک هستند و در بسیاری از ساعت ها، اسباب بازی های کودکان و دستگاه های سنجش قند خون استفاده می شوند. تکنولوژی تولید باتری های سکه ای متفاوت است، در ساخت این ساعت ها از مواد شیمیایی مختلفی استفاده شده است. اگر روی باتری حرف لاتین L نوشته شده باشد به این معنی است که با استفاده از فناوری قلیایی ساخته شده است و اگر حرف C روی آن نوشته شده باشد. یعنی با تکنولوژی قلیایی ساخته شده است. از لیتیوم ساخته شده است.
باتری های قلیایی
این باتری بیش از هر نوع دیگری معروف است و قیمت مناسبی دارد که باعث فروش خوب آن می شود. ایمنی این باتری ها بسیار بالاست و میانگین ولتاژ مصرفی برای هر سلول از این باتری ها 1.2 ولت است.
باتری لیتیوم یون
این باتری ها پس از شارژ بیش از ظرفیت خود آسیب می بینند و باید در این مورد دقت شود. اگر مواد شیمیایی موجود در این ساختار باتری نشت کند، باتری آسیب می بیند. قیمت مناسب و چگالی انرژی بالا از مزایای اصلی این باتری است.
باتری هیبریدی نیکل فلزی
این باتری ها با نام NiMH شناخته می شوند و قابل شارژ هستند. این نوع باتری در مسواک برقی و ریش تراش استفاده می شود.
باتری لیتیوم پلیمری
این باتری ترکیب شیمیایی متفاوتی نسبت به یون لیتیوم دارد. این باتری برای ساعت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و از آنجایی که ولتاژ داخلی باتری کم است، برای ساعت های مچی بسیار مناسب هستند. باتری لیتیوم پلیمری برای استفاده طولانی مدت و روزهای مختلف بسیار کاربردی است. به غیر از ساعت، این باتری ها در برخی از گوشی های موبایل نیز استفاده می شوند. باتری های لیتیوم پلیمری قابل شارژ هستند و هنگام شارژ آن ها باید دقت شود.
باتری اسیدی
این باتری ها در خودروها و خودروها استفاده می شوند و قیمت پایین آنها برای این امر ایده آل است. عملکرد این باتری بسیار بالاست، معمولا تا یک ساعت نباید اثری از این باتری مشاهده کرد.
باتری ویا
این باتری ها که با نام باتری های 9 ولت Hatsand شناخته می شوند، از تخلیه سریع ولتاژ رنج می برند. این باتری در دستگاه های تلفن همراه استفاده می شود.
هنگام خرید باتری ساعت به چه نکاتی باید توجه کرد؟
اول اینکه باتری که برای ساعت خود انتخاب می کنید باید اصل باشد تا دوام بیشتری داشته باشد. نکته مهم بعدی این است که باتری مناسب برای ساعت خود بخرید، در غیر این صورت کار نمی کند و عملکرد خوبی نخواهد داشت.
توجه: برای افزایش عمر ساعت از تعویض باتری ساعت خودداری کنید. حتما از جواهرفروشی ها و نمایندگی های معتبر دیدن کنید.
برای انتخاب باتری مناسب، اولین قدم این است که ساعت خود را تعویض کرده و قاب ساعت را با یک جسم نوک تیز مناسب باز کنید.
توجه: خودتان اقدام به تعویض باتری نکنید و به تعمیرگاه های معتبر مراجعه کنید. این مقاله فقط برای اهداف اطلاعاتی است.
هنگام انجام این کار مراقب باشید به هیچ قسمتی از ساعت آسیب نرسانید. باتری که احتمالا حداقل یک بار دیده اید یک دیسک نقره ای بسیار کوچک است. آن را بیرون بیاورید و به پشت آن نگاه کنید. این بخش معمولاً دارای یک سری اعداد و حروف است که به شما در انتخاب بهتر کمک می کند.
سعی کنید هنگام درآوردن باتری از انبردست، موچین یا سایر ابزارهای مناسب استفاده کنید تا به ساعت آسیب نرسد. گاهی اوقات خواندن عدد روی باتری بسیار دشوار است و باید از ذره بین استفاده کنید.
شماره سریال نوشته شده روی هر باتری، گاهی اوقات کشور سازنده و نام تجاری باتری را یادداشت کنید.
شماره سریال پشت باتری ساعت به چه معناست و از کجا آمده است؟
IEC 60086-3 استاندارد بین المللی شماره گذاری باتری های ساعت است. استانداردهای IEC اندازه باتری ها را تعیین می کنند. در این شماره اغلب برای تولید کنندگان مختلف ساخته می شود. هر استانداردی برای انواع خاصی از ساعت ها مناسب است و به همین دلیل هنگام خرید باتری باید شماره سریال را داشته باشید. حرف اول استاندارد IEC به طراحی باتری اشاره دارد و اعداد دیگر کد اندازه را توصیف می کنند. ولتاژ باتری یکی دیگر از عوامل مهم در هنگام خرید باتری است.
پرکاربردترین شماره های باتری سوئیسی 377-364-371-317-399 و همچنین بهترین برندهای سازنده باتری ساعت سوئیسی RENATA می باشد. Siziken ژاپنی SEIZAIKEN Energizer است
اگر شماره سریال یا باتری را به ساعت ساز بدهید، او به سرعت باتری مناسب شما را تشخیص می دهد، در غیر این صورت می توانید با جستجو در گوگل یا فروشگاه اینترنتی معتبر باتری مورد نظر خود را پیدا کرده و خریداری کنید.